Profiltält är ett utmärkt sätt att locka besökare genom blotta åsynen av en fristående annons. Det är som en stor skylt som kallar potentiella kunder, affärspartners eller någon annan. Vad som är ännu bättre med dessa profiltält är det faktum att de kan anpassas till det meddelande som en person eller ett företag försöker skicka till andra. Eftersom dessa tält vanligen används vid sociala evenemang, affärsmöten och det har visat sig till att bli ett populärt sätt att sälja till andra, på ett effektivt och prisvärt sätt.
Dessa profiltält ibland även kallade pop-up tält är lätta att installera och i vissa fall kan även företaget du hyr utav sköta installationen. När tältet är korrekt inställd, kan företag använda dem på en mängd olika sätt. De flesta profiltält är öppna i mitten vilket möjliggör för maskiner, tabeller eller annan utrustning som kan visas bekvämt. Marknadsundersökningar har visat att när individer är bekväma är de mer benägna att stanna längre, som är hela målet för tältet, för att dra kunder och behålla dem där.
Profiltält kan användas till ett sort antal olika användningsområden och eftersom det oftast finns mer än ett PR-tält vid dessa tillfällen är det viktigt för företaget att välja klokt på design och färg tältet. Att ha ett färgglatt tält med någon typ av logotyp eller symbol som visas, som kunderna kan känna igen, kommer att höja medvetenheten. Målet är att ge kunder, potentiella kunder eller besökare att känna igen företaget eller vad de handlar om innan de når tältet. Detta hjälper till att dra folk och ger dem en bra idé innan de når fram till ett profiltält, att effektivisera dem som är intresserade av produkten eller tjänsten, innebär därför att företaget kan spara tid.